Agderposten

Magasin

Fra hagefest til millionbusiness

Fra hagefest til millionbusiness

7. oktober 2014 smalt bomben om at Skral står opp fra de døde. Her får du historien om hvordan festivalen ble skapt, gründernes ukjente historier og tankene om fremtiden.

Året er 2008. Kalenderen viser 28. oktober. På et seminar i Arendal har Skral Festival nettopp tatt innersvingen på storheter som Hove, Øya, Norwegian Wood og Slottsfjell. Festivalene som i utgangspunktet er de største i Norge. Med en imponerende lineup bestående av blant andre Kent, Turboneger, Danko Jones, Big Bang og Madrugada er den kåret til landets beste av Norsk Rockforbund.

Her kan du se Skral-gjengens egen video fra festivalen i 2008:

 

Kassa gikk tom

En drøy måned tidligere har de tre unge gründerne Mikal Vassbotn, Stian Tobiassen og Markus Vik vært hos Aust-Agder tingrett i Arendal. Eventyret de skapte i 2003 er over. Kassa gikk tom.

– Men vi kunne ha fortsatt om vi ønsket det. Vi hadde nok av støtteordninger fra stat og kommune i tillegg til sponsorer som sto og ventet. Det var egentlig ikke surt å gi seg. Det var på tide å fullføre studiene våre, sier daværende daglig leder Stian Tobiassen.

Privat - UTVIKLING Seks år etter at det øverste bildet ble tatt, er 13.000 mennesker på plass for å se store, internasjonale stjerner.

UTVIKLING: Seks år etter at det øverste bildet ble tatt, er 13.000 mennesker på plass for å se store, internasjonale stjerner.Foto: Privat

Agderposten treffer de tre bakmennene av første versjon av Skral på Apotekergaarden i festivalens hjemby Grimstad. Gründerne sitter rundt bordet sammen med festivallegenden Toffen Gunnufsen, nå daglig leder i «Nye Skral». De er her for å snakke om både den gamle og den kommende utgaven av den lille festivalen med det store hjertet.

– Det sto egentlig mellom å lage enten kortfilm fra Homborsund fyr eller festival. Det ble en kombinasjon. En festival som ble filmet, forklarer Tobiassen.

Se dette bildet i full størrelse
Privat - STARTFASEN De tre unge gründerne helt i startfasen av Skral Festival. Mikal Vassbotn (t.v.), Stian Tobiassen og Markus Vik.

STARTFASEN: De tre unge gründerne helt i startfasen av Skral Festival. Mikal Vassbotn (t.v.), Stian Tobiassen og Markus Vik.Foto: Privat

150 personer første år

De planla derfor en skikkelig hagefest for venners venner. Om lag 100–150 personer var invitert og gjengen skulle fikse et par-tre-fire band som kunne skape litt liv. Navn måtte også fikses.

– Vi tenkte litt på Månefestivalen, men det gikk i vasken siden det er en festival i Fredrikstad som heter det. Derfor ble det Skral. Hvis ting gikk dårlig kunne vi bare si at det var en skral festival. Vi måtte ha et navn med litt selvironi, sier Vassbotn.

Band gikk på scenen uten navn. Han tok på seg ansvaret for PR og data, Vik, som tidligere hadde vært tekniker i det lokale Ten Sing-koret skulle jobbe med teknikk også på Skral, mens Tobiassen endte som bookingansvarlig. Han hadde jo tross alt vært sjef for russerevyen.

– Jeg husker jeg ringte Toffen for å høre litt om hvordan man skulle lage en festival. Det var kun noen formaliteter jeg lurte på. Han sa at definisjonen på festival var at man måtte ha mer enn én dag, sier Tobiassen.

– Vi så for oss at overskriften i Adressa dagen etterpå skulle bli Tobben møter Toffen, sier de og ler.

Totalt fem band opptrådte på tidenes første Skral Festival i 2003. To av dem var satt sammen av ledelsen like i forkant av arrangementet, og et av dem hadde faktisk ikke navn før det steg opp på den primitive scenen som besto av tømmerstokker og en presenning.

Mamma misfornøyd med øl-kjøp

– De ble introdusert som «The Underground Circus», sier Vassbotn.

En artig greie i forkant av debutfestivalen var besøket på CB. Guttene trengte øl, og lurte på om bryggeriet kunne gi dem øl for 20.000 kroner og sende en faktura i etterkant. Svaret var kontant nei.

– Jeg kan egentlig forstå at de avslo, sier Vassbotn.

Dermed måtte guttene finne en annen måtte å finansiere den viktige festivaldrikken på. Vassbotn tømte BSU-kontoen sin (boligsparing for ungdom) for å finansiere ølfatene.

– Mamma ble ikke spesielt fornøyd da jeg fortalte det. Ikke fikk vi mye øl for de pengene heller, sier Homborsund-mannen.

Toffen Gunnufsen skyter inn.

– Jeg husker vi fikk åtte kasser øl for å ha CB-logoen på Quart et år.

Se dette bildet i full størrelse
Privat - ALT SELV Gründerne Stian Tobiassen (t.v.) og Markus Vik måtte gjøre alt på egen hånd de første årene på Skral. Da var det hjemmesnekrede scener som gjaldt.

ALT SELV: Gründerne Stian Tobiassen (t.v.) og Markus Vik måtte gjøre alt på egen hånd de første årene på Skral. Da var det hjemmesnekrede scener som gjaldt.Foto: Privat

Se dette bildet i full størrelse
Privat - 2003 Mikal Vassbotn sammen med Toffen Gunnufsen i 2003. Siden den gang har festivalen vokst seg stor, og trekker publikum fra hele landet.

2003: Mikal Vassbotn sammen med Toffen Gunnufsen i 2003. Siden den gang har festivalen vokst seg stor, og trekker publikum fra hele landet.Foto: Privat

Ble etter hvert fullt kaos

Øl-historiene får humøret til topps rundt bordet innerst på Apotekergaarden. De gode minnene fra den forrige Skral-perioden er tydeligvis noe som fortsatt sitter godt i, til tross for at det snart er sju år siden den siste konserten ble arrangert på Groos.

– Det var egentlig ganske behagelig da vi drev festivalen i Homborsund. Da kunne vi delta selv, mimrer Vassbotn.

150 personer ute i hagen til en venninne gikk absolutt greit. Året etter kom det hele 700, før det i 2005 eksploderte med over 1.500 besøkende.

– Da var det fullt kaos og et veldig stort ansvar. Allerede i 2004 ble vi mye mer bevisst på rollene vi hadde. På et øde sted som Homborsund var det for eksempel ikke enkelt for gjestene å få tak i mat. Det var det vi i ledelsen som måtte ordne. Det ble etter hvert mye å passe på, sier Vassbotn.

De husker blant annet da det ble strømbrudd midt i en konsert. Artisten måtte spille på toppen av en sofa, kun opplyst av lommelyktene til fire vakter.

– Jeg tror det var en som helte en øl i sikringsskapet. Når slike ting skjer er det nesten umulig å lete etter feilen. Da må man improvisere. Og det er tross alt tingene som går skeis man husker best, sier Tobiassen.

Se dette bildet i full størrelse
Stein Harald Øigård - INTIMT Skral-festivalen i Homborsund I 2005. Selv om vi har store navn som Jim Stärk skal det fortsatt være intimt, forsikrer Mikal Vassbotn t.h., her sammen med medgründer bak festivalen Markus G. Vik.

INTIMT: Skral-festivalen i Homborsund I 2005. Selv om vi har store navn som Jim Stärk skal det fortsatt være intimt, forsikrer Mikal Vassbotn t.h., her sammen med medgründer bak festivalen Markus G. Vik.Foto: Stein Harald Øigård

Studier ved siden av ble for tungt

Etter den kaosfylte 2005-festivalen tok de avgjørelsen om å flytte hele greia noen kilometer lenger øst. Til det naturskjønne friluftsområdet Groos i Grimstad. Der fikk de bedre plass, større publikumskapasitet og muligheten til å skape en enda bedre festival.

– Vi kunne sikkert bare fortsatt i den samme gamle tralten, men Stian så potensialet i dette. Han skal ha mye av æren for at vi utviklet det videre, sier Vassbotn.

– Ble alt dette drevet ved siden av studier?

– Nei, vi drev studier ved siden av dette, sier Tobiassen humoristisk til stor latter fra de andre som nikker bekreftende.

– Det var faktisk sånn det var, legger de til.

Klarte ikke dekke telefonregning

Den lille festen som bare skulle ta et par uker å arrangere, hadde blitt en helårsjobb som knapt ga noe tilbake i form av kroner og øre. I tillegg holdt alle tre på med tunge studier innen kommunikasjon, medisin og psykologi.

– De få kronene vi fikk inn var ikke engang nok til å dekke Stians telefonregning. Det sier jo litt om hvor lukrativt det var, sier Vassbotn.

Se dette bildet i full størrelse
Privat - Fikk eget øl «Kos på Groos» ble en klassiker på Skral.

Fikk eget øl: «Kos på Groos» ble en klassiker på Skral.Foto: Privat

Det første året på Groos var alt imidlertid mye mer profesjonalisert. Med et besøkstall på 4.500 mennesker var det nødt til å skje mye innen sikkerhet, service, scenerigg og logistikk. Aktører ble hyret inn slik at festivalen ble gjennomført på best mulig vis. Skral var i ferd med å gjøre seg bemerket utenfor Sørlandets grenser.

– Året før, i 2005, var første gang vi booket en ordentlig artist og vi ble også omtalt i Dagbladet. Da var det på tide å flytte på seg, sier Tobiassen.

– Lærte meg aldri å booke

– Hvordan lærte du deg egentlig å booke?

– Jeg vet ikke om jeg lærte det noen gang. Noen ganger traff vi på ting, andre ganger ikke. Vi var veldig opptatt av å sende artistene hjem igjen med gode vibber. Det la vi stor vekt på. I tillegg skulle vi hele tiden toppe fjoråret, men ikke noe artistnavn på plakaten skulle være større enn Skral. Publikum skulle reise fra festivalen og komme igjen neste år på grunn av opplevelsen. Ikke for bandene som spilte der, forklarer Tobiassen.

Vi var veldig opptatt av å sende artistene hjem igjen med gode vibber

Fra 150 til 13000

På seks år gikk festivalen fra 150 til 13.000 deltakere. Det var blitt ellevilt, og tre unge studenter var plutselig blitt drivere av en bedrift som omsatte for det meste omsatte for nærmere ti millioner kroner.

– Jeg er veldig overrasket over at det vokste så fort. Det er vanskelig å vite hvorfor. Jeg har i alle fall ikke noe godt svar på det, sier Vassbotn.

Tobiassen overtar ordet etter kompisen og forsøker seg med en forklaring på publikumseksplosjonen.

– Vi booket over evne hvert eneste år. Det er ikke mange festivaler som har 70 prosent i bookingbudsjett, men det hadde vi. Vi la ekstremt mye ned i nettopp det, og var hele tiden opptatt av at Skral skulle være bedre enn fjoråret. Vi skulle alltid overgå oss selv, sier Grimstad-mannen.

Se dette bildet i full størrelse
Privat - EN AV DE STØRSTE Rapperen The Game på scenen. Han er en av de største artistene som har besøkt Skral noen gang.

EN AV DE STØRSTE: Rapperen The Game på scenen. Han er en av de største artistene som har besøkt Skral noen gang.Foto: Privat

I ettertid ser han festivalen burde tatt langt mer for billettene enn det de gjorde.

– Sammenligner man programmet og prisene til oss og Slottsfjell i 2008, så er det faktisk helt latterlig. Vi ga det jo nærmest bort, og det er så lavt at jeg blir flau, sier Tobiassen.

Sean Paul kom dagen før

Selv om han mener han aldri lærte seg booking, kom det likevel gigantiske artister til lille Grimstad. The Game, Kent og Sean Paul er bare noen av de utenlandske stjernene som inntok sørlandsbyen.

– Det skapte gode historier. Sean Pauls crew kom plutselig en dag for tidlig og skulle ha sengeplasser på Grimstad Hotell til 28 personer. Da fikk vi et stort problem. Plutselig sto det to svære dobbeltdekkerbusser på torvet, sier Tobiassen.

Flyttet brudepar

Etter litt godsnakking med hotellsjefen og flytting av både gjester og et brudepar, fikk Sean Paul de sengene han trengte. Bussene hans fikk politibånd rundt seg.

– Det så ut som det hadde skjedd et drap der, sier guttene og ler.

– Men Sean Paul var en veldig fin fyr. Han kom ut av bussen og sa: «Sean Paul – futebål». Så spilte han fotball med de frivillige. I tillegg hadde han tidenes lengste konsert på scenen. Over to timer. Han likte seg utrolig godt da han var hos oss, sier Tobiassen.

Han kom ut av bussen og sa: «Sean Paul – futebål». Så spilte han fotball med de frivillige.

– Artistene var vel vant til litt andre forhold enn hva tre blakke studentkompiser kunne tilby i en by med knapt 20.000 innbyggere, supplerer Vassbotn.

Glemte å hente stjerneartist

Det skjedde også en artig greie da den engelske sangeren Brett Anderson var på besøk i Grimstad.

– Der har du en god historie, sier Vassbotn med et smil. En frivillig hadde nemlig glemt å hente den tidligere Suede-stjernen på hotellet for å dra til flyplassen. Det førte til at Vassbotn måtte sende moren sin.

– Hun måtte si at årsaken til forsinkelsen var at han som egentlig skulle hente hadde brukket begge beina, forklarer han med et smil.

Se dette bildet i full størrelse
Privat - SKRAL-SEIL En liten treseilbåt med Skral-seil på tur i sørlandsskjærgården.

SKRAL-SEIL: En liten treseilbåt med Skral-seil på tur i sørlandsskjærgården.Foto: Privat

Storsatsing

Nå er det imidlertid klart for nye stjerner og historier både for publikum og for arrangørene. Comebacket skjer 14. og 15. juli.

– Det er meget spennende det som skjer med Skral nå, sier Stian Tobiassen.

Han og Markus Vik er ikke aktivt med i den nye festivalen, men sitter i styret. Mikal Vassbotn er også denne gang PR-ansvarlig, mens Toffen Gunnufsen er ansatt som daglig leder og tar seg samtidig av det han kan aller best, nemlig booking.

– Den kompetansen er veldig viktig for oss, sier Tobiassen.

Snaut 100 dager før festivalstart er programplakaten så godt som fylt opp. Fortsatt mangler det noen navn, men ifølge Gunnufsen er det ikke lenge til alt er i mål.

– Vi har kontroll, sier han.

Dealer om «lommerusk»

Mannen med den velkjente piggsveisen og karakteristiske latteren, erkjenner at det er uvant for ham å booke for en så liten festival som Skral.

– Nå må jeg jo deale på 500-euroen. Agentene sier til meg: «Toffen, you have to give me 10.000 euro». Da må jeg bare svare: «No, I can just give you 9.000 and maybe a trommesett», sier han glisende før han bryter ut i en latter som bare han kan.

Etter sju års opphold er det heller ikke mange utenlandske managere og artister som kjenner til festivalen i Grimstad.

Se dette bildet i full størrelse
Privat - NATURSKJØNT Skral Festival ligger vakkert til på Groos i Grimstad. Her kan man nyte god musikk med førsteklasses utsikt til skjærgården.

NATURSKJØNT: Skral Festival ligger vakkert til på Groos i Grimstad. Her kan man nyte god musikk med førsteklasses utsikt til skjærgården.Foto: Privat

Se dette bildet i full størrelse
Marit Elisabeth Strand - GJENOPPSTÅR Mikal Vassbotn (t.v) og Skral-kollega Stian Tobiassen) kan juble etter å ha lokket booking-guru Toffen Gundersen over fra nylig nedlagte Hovefestivalen.

GJENOPPSTÅR: Mikal Vassbotn (t.v) og Skral-kollega Stian Tobiassen) kan juble etter å ha lokket booking-guru Toffen Gundersen over fra nylig nedlagte Hovefestivalen.Foto: Marit Elisabeth Strand

– Når det gjelder engelskmennene så må det jobbes opp fra «scratch» igjen. Det tar gjerne tre til fem år, men det norske markedet vet jo godt hva Skral er. Derfor har det vært veldig enkelt å booke nasjonalt, sier han.

«Bestevenner»

De fire karene rundt bordet lover at den nye utgaven av festivalen ikke blir et blaff. Ledelsen har inngått sponsor- og samarbeidsavtaler som strekker seg over flere år, noe som er viktig for å få med seg partnere på laget.

– Hos oss heter det ikke sponsorer. Vi kaller dem bestevenner, forklarer Vassbotn.

Årets kapasitet blir på 6.000 mennesker. Det er to scener på Groos i tillegg til fire klubber i byen.

– Dersom vi hadde hatt denne modellen i 2008 er det ikke sikkert at vi hadde lagt ned. Men jeg tror Grimstad hadde godt av en pause, sier Tobiassen.

Tok opp personlig lån

Det spesielle etter 2008-utgaven var at guttene valgte å ikke slå festivalen konkurs. Etter å ha fått ettergitt noe av gjelden tok de opp personlige lån for å gjøre opp for seg.

– Det gjør at vi nå kan starte opp igjen og gå i byen med hevet hode. I løpet av de årene vi holdt på med festivalen, lærte vi veldig mye, både når det gjelder økonomi og personalansvar. Da er det verdt å ta opp et lån som tilsvarer normalt studieår. Dette er en av de mest nyttige utdannelse jeg har vært borti, sier Vassbotn.

Jon Andreassen - SAMLET PR-ansvarlig Mikal Vassbotn (t.v.), Stian Tobiassen (tidligere daglig leder), daglig leder Toffen Gunnufsen og tidligere gründer Markus Vik samlet på festivalområdet på Groos i forrige uke.

SAMLET: PR-ansvarlig Mikal Vassbotn (t.v.), Stian Tobiassen (tidligere daglig leder), daglig leder Toffen Gunnufsen og tidligere gründer Markus Vik samlet på festivalområdet på Groos i forrige uke.Foto: Jon Andreassen