annonse

Den ene tror på Odin, den andre er muslim. De møttes i kirken

ODIN OG ORTODOKS
ODIN OG ORTODOKS: Helge «Yannis» Messell i engasjert samtale med Abdalbanat fra Sudan. Bak ses Marianne Løge og Merih Tekle. (Foto: )
NYE VENNER
NYE VENNER: – Spennende å treffe nye mennesker og snakke om religion og kultur, synes Mimmi Høie (t.v.) som snakket med Eman Abozamel og datteren Ghina (snart 8) fra Syria om likheter mellom humanisme og islam. (Foto: LIV EKEBERG)
FULL MIDTGANG
FULL MIDTGANG: Rundt 90 personer benket seg rundt langbordet i midtgangen til Trefoldighetskirken da livssyn møtte livssyn. (Foto: )
ODIN OG ORTODOKS
ODIN OG ORTODOKS: Helge «Yannis» Messell i engasjert samtale med Abdalbanat fra Sudan. Bak ses Marianne Løge og Merih Tekle. (Foto: )
PROST OG EKS
PROST OG EKS: Prost Kolbjørn Gunnarson og tidligere sogneprest i Trefoldighet, Åsta Ledaal var blant de 90 menneskene ved langbordet. (Foto: )

+ Taket var ekstra høyt i Trefoldighetskirken da protestanter, hinduer, muslimer, humanetikere, ortodokse kristne og hedninger møttes for brubygging og dialog.

Liv Ekeberg

– Merih, er du her? Du skal snakke med Marianne Løge. Depti, du skal snakke med Gro.

Hilde Mjøs fra Arendal Voksenopplæring roper opp navn og kobler parene som skal finne hverandre på kirkebenkene.

– Jeg hadde hørt om dette og syns det er spennende å treffe nye mennesker og lære om deres kultur, sier Mimmi Høie som har benket seg med hijabkledde Eman Abozamel.

– Å få nye venner og lære hva som er lov og ikke lov i din kultur, er så spennende. Jeg vil også få vise at min tro handler om å hjelpe andre, vise respekt og være et godt menneske. Jeg blir lei meg når jeg møter mennesker som fordømmer min religion og sier at den er krigersk og full av hat. Det er den ikke! De som opptrer slik, er ikke riktige muslimer, sier Eman.

Populær dialogmodell

Arrangementet «Livssyn møter livssyn» er en del av Vinterfestivalen, som startet onsdag. Den norske kirke, Med Hjerte for Arendal og nevnte Arendal Voksenopplæring hadde invitert rundt 90 mennesker fra ulike kulturer og nasjoner til denne fjerde utgaven av dialogmodellen «Folk møter folk». Og aldri har vel flere livssyn vært representert samtidig i kirken.

– Hvorfor vet dere ikke?

På en av kirkebenkene finner ortodokse Merih Tekle fra Eritrea kjapt tonen med humanetiker Marianne Løge fra Arendal.

– I mitt hjemland er ortodoks kristendom dominerende, men jeg opplever at få nordmenn vet hva ordboks religion er. Hvorfor er det sånn, spør Tekle.

– Mange nordmenn er ganske likegyldige til religion, de går i kirken til jul og døper barna sine, men eller har de ikke tenkt så over troen sin, svarer Løge.

Det syns eritreeren er merkelig, for det er jo viktig å vite hvor tradisjonene våre kommer fra.

Rundt på de andre benkene sitter en hindu, to fra Åsatrusamfunnet Bifrost, en ba’hai, flere muslimer og kristne.

Etter en drøy halvtime samlet de seg igjen ved langbordet for å dele inntrykk:

Sokneprest: Bli mer nysgjerrige

– Dette var veldig gøy. En en halvtime gikk altfor fort, sier indiske Sudhanshu Shekhar Pandey, og la til:

–Vi er «first human beings»! Etterpå er vi religiøse og andre ting.

– Jeg har snakket med Esma fra Syria og hun spurte meg om jeg hadde lest mye i Koranen. Og jeg ble svar skyldig, innrømmer Arendals nye sogneprest Jorunn Raddum.

– Da sa Esma «jammen, hvorfor er du ikke mer nysgjerrig?». Hun har rett. Jeg tenker at vi må «lenger fram på stolen», være mer nysgjerrige på hverandre, sa sognepresten.

Muslimske Halwo lærte at hedningene i Åsatrufellesskapet Birfrost har sine seremonier ulike steder, mens muslimer alltid har dem i moskeen.

– Om «innpakningen» vår er forskjellig, er basisen ofte ganske lik. Vi må ikke la forskjellig innpakning være et hinder for at vi deler og lytter til hverandre, sa Idril Cecilie Faureng Engelbrektson fra Bifrost.

liek@agderposten.no

annonse

annonse

annonse

annonse